1024px-Atlanta_parking_garage_settled_particulates

Czy warto oszczędzać na firmach usługowych?

Firma firmie nierówna - ani cenowo, ani jakościowo. W jaki sposób wybierać, by nie przepłacać, ale też nie paść ofiarą swojego skąpstwa?

Wiele firm usługowych z branży nieruchomości wie, że wspólnoty mieszkaniowe to ich potencjalny klient, o którego warto zabiegać. Dlatego duże wspólnoty mogą wynegocjować korzystne oferty na takie usługi jak: administracja, ochrona, sprzątanie, dostarczanie energii cieplnej, pielęgnacja zieleni, konserwacja, ubezpieczenie, serwis monitoringu, przeglądy kominiarskie, wymiana wodomierzy, itp.

Metody wyboru są przeróżne, ale logicznym wydaje się, że konkurs ofert jest wyjściem najbardziej obiektywnym i najrzetelniejszym. Zapytanie ofertowe warto skonstruować tak, by znalazły się w nim pytania dotyczące cen, rekomendacji, sposobów wykonywania usługi, ale również opis specyficznych oczekiwań, jakie ma dana wspólnota. Są osiedla, których mieszkańcy wolą kontaktować się z administratorem telefonicznie i mailowo, gdy tymczasem gdzie indziej preferowany będzie kontakt face to face. Wszystkie oczekiwania warto przedstawić potencjalnym usługodawcom na wstępie, by od razu odrzucić tych, którzy i tak nie będą w stanie im sprostać.

Który czynnik powinien być decydujący w wyborze odpowiedniej firmy usługowej? Zapewne ważną rolę odgrywa cena, ale to nie ona powinna zaważyć na decyzji. Jeśli dwie firmy przedstawiają skrajnie różne cenniki, warto przyjrzeć się niuansom ofert, zapytać o doświadczenie, a nawet poprosić o rekomendacje, które warto zweryfikować. Może okazać się, że najtańsza firma tak naprawdę ma znikome doświadczenie, a na zatrudnieniu jej więcej stracimy niż zyskamy.

W takiej sytuacji znalazła się swego czasu młoda wspólnota mieszkaniowa z Bemowa, której nowo wybrany zarząd właścicielski postawił powierzyć administrowanie firmie proponującej najniższą cenę na tę usługę. Wybrana firma powstała kilka miesięcy wcześniej, a kontrakt z bemowską wspólnotą był drugim, jaki podpisała. Teoretycznie wspólnota oszczędzała 2 tysiące złotych miesięcznie (w porównaniu z ofertami innych firm). Jednak wypracowana oszczędność okazała się złudna, gdyż przez brak doświadczenia firma administrująca nie doradziła zarządowi, jak i kiedy wyegzekwować od dewelopera odszkodowanie w ramach rękojmi. Koniec końcem wspólnota musiała wydać oszczędności na prawnika oraz remonty.

Co może zrobić mniejsza wspólnota, której nie stać na usługi renomowanych firm? Rozwiązaniem może być zawiązanie porozumienia z sąsiednimi wspólnotami i wspólne negocjowanie warunków z firmami usługowymi. W ten sposób można zatrudnić firmę administrującą lub konserwującą, które do obsługi kilku sąsiednich wspólnot oddelegują jednego administratora czy konserwatora, a wspólnoty będą mogły sobie pozwolić na profesjonalnych fachowców, oszczędzając przy okazji.

Zamiast oszczędzać na jakości, warto wybierać firmy proponujące innowacyjne rozwiązania, posiadające nowoczesny sprzęt, a przede wszystkim doświadczonych pracowników – bo doświadczenie może dość szybko okazać się opłacalną inwestycją.

Podziel się:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone